Thursday, December 30, 2010

illegal money transfer...hawala kata hindi...hondi kata myanmar..mungkin indon kata kiriman uang!

assalamualaikum wbt.
salam sejahtera.
selamat bertemu lagi.

MALAYSIA BOLEH! itulah slogan yang telah lama kita laungkan untuk memangkinkan semangat perjuangan rakyat dalam mencapai apa juga usaha dan impian dan kita tanamkan sifat boleh didalam jatidiri kita. Ternyatanya hari ini Malaysia Boleh memang boleh dan tidak mustahil dan paling terbaru anak jantan kita Harimau Malaya telah mengamuk dan memamah garuda! tahniah!

Semangat Malaysia Boleh ini sebenarnya bukan banyak mempengaruhi rakyat tempatan kerana dalam membolehkan sesuatu impian dan cita-cita, kerana rakyat Malaysia masih mempunyai banyak pilihan untuk samada melakukanya atau tidak disebabkan negara Malaysia ini adalah negara yang kaya dan ramai rakyat Malaysia yang boleh hidup tanpa berbuat apa-apa pun!

Semangat Malaysia Boleh ini sebenarnya paling terkesan kepada jiwa pendatang asing di Malaysia samada pendatang asing itu sah atau tidak sah! Semangat Boleh ini di jiwa orang asing ialah kerana mereka yakin mereka boleh datang ke Malaysia samada secara halal atau haram, mereka yakin boleh bahawa sepanjang mereka berada di Malaysia mereka pasti ada pekerjaan yang menanti mereka dengan pendapatan yang lumayan, mereka yakin boleh bahawa jika mereka tertangkap sekali pun pasti ada jalan yang membolehkan mereka lepas dan paling teruk sekali pun makan free dan dihantar pulang! mereka yakin boleh bahawa jika mereka bekerja di sini mereka akan mendapat gaji dan wang gajian tersebut pasti boleh dihantar ke negara asal mereka tanpa perlu dicukaikan dan yang paling pasti ialah mereka yakin boleh bahawa mereka boleh kirimkan wang gajian mereka ke negara asal mereka samada secara HAWALA, HONDI ATAUPUN KIRIMAN UANG!

INILAH YANG BERLAKU DAN PETIKAN AKHBAR THE SUN PADA 27/12/2010 TELAH MEMBUKTIKAN !

agjja
Tim Leonard telah membentangkan betapa bolehnya penjenayah hawala, hondi telah merugikan berbillion ringgit wang negara dengan kaedah illegal money transfer!

Saya ingin menarik minat YB Zulkifli Noordin untuk membentangkan permasaalahan yang telah lama menjadikan penjenayah hawala dan hondi ini kaya raya di Malaysia samada di blog YB atau di dalam parlimen!

Tim Leonard telah bercakap mengenai hawala tapi saya ingin bercakap tentang HONDI!

Perkataan hondi ini adalah perkataan biasa bagi rakyat Myanmar yang berada dan bekerja di Malaysia di mana secara sedar atau tidak bahawa kesemua rakyat Myanmar atau 100% rakyat Myanmar yang bekerja di Malaysia samada mereka halal atau haram adalah penghantar wang tegar yang pastinya mengirim wang ke negara mereka secara haram!

Kalau mengikut perangkaan Kedutaan Myanmar terdapat hampir 2 juta lebih rakyat Myanmar yang berada di Malaysia samada mereka berada dan bekerja secara sah atau tidak sah! Saya sukar untuk mempercayainya kerana perangkaan Jabatan Imigresen Malaysia membuktikan bahawa keseluruhan pekerja asing sah di Malaysia adalah di sekitar 2 juta orang pada sesuatu masa. Yang mana benar kita tidak pasti tapi tidak penting juga bagi kita sebab biarlah kita melihat angkanya lebih besar upaya kita lebih serius melihat perkara ini!

Rakyat Myanmar memang  terpaksa menggunakan hondi kerana tiada sistem pengiriman wang secara legal yang di kendalikan diantara kedua-dua negara! andainya benar seperti perangkaan 2 juta rakyat Myanmar di Malaysia dan jika kita mengambil-kira setiap rakyat Myanmar mengirim cuma rm 100 di setiap bulan, ini menjadikan jumlah sebulan kiriman wang secara haram ke Myanmar ialah sebanyak rm 200 juta dan jika untuk tempoh satu tahun sudah pastinya berjumlah 2.4 billion ringgit! Nampaknya seperti besar bukan? tapi bagaimana jika kiriman yag di lakukan oleh setiap pekerja tersebut ialah sebanyak rm 200 sebulan dan jumlah pekerja tersebut pula ialah 4 juta orang? tentu berbiliion-billion bukan?

Bagaimana pula dengan penjenayah hondi ini? jika setiap hondi cuma mengenakan rm 5 bagi setiap satu transaksi, ianya tentu memberikan keuntungan sebanyak rm 10 juta kepada mereka! FUUUH, penat juga untuk mengira keuntungan 10 juta ringgit sebulan! tidak perlu bersusah payah berebut tender, tidak perlu berkeringat melawat site, tidak perlu juga bermati-matian mendapat lesen kelas A!

Bila namanya wang haram pastinya akan berlaku juga aktiviti haram oleh penjenayah hondi ini, kerana wang sebanyak ini perlu juga dilaburkan bagi tujuan sesuatu perniagaan kerana ia perlu di halalkan walaupun tanpa perlu mendapat logo halal dari JAKIM. Kalaulah wang sebanyak ini tidak dilabur dan di halalkan ianya bermaksud wang ini perlu disimpan oleh penjenayah hondi dalam bentuk tunai! mana mungkin wang sebegini banyak boleh disimpan begitu sahaja kerana jumlahnya akan meningkat dengan cepat dan boleh menutupi seluruh jalan Silang!

Bila dah wangnya haram maka menghalalkanya juga tentulah secara haram! maka ujudlah beratus mungkin beribu kedai-kedai serbanika Myanmar di seluruh Malaysia dengan amat jelas dan ketara kerana kesemua kedai serbanika ini menggunakan papan tanda berbahasa Malaysia dan Myanmar! MALAYSIA BOLEH! jangan kata wang haram boleh malahan papan tanda bahasa asing pun boleh! dulu berperang Dewan Bahasa, Dewan bandaraya dengan masyarakat cina tentang penggunaan bahasa di papantanda, sekarang papantanda Myanmar, Nepal, Bangladesh di seluruh Jalan Silang tak ada siapa peduli pun!

Di jalan Silang sahaja yang letaknya tak sampai 3 kilometer dengan Bank Negara Malaysia terdapat berpuluh kedai serbanika Myanmar yang 100% menjalankan aktiviti hondi! malahan kalau kita ke kedai mereka kita akan terkejut kerana keseluruhan kedai 4 tingkat tersebut di miliki mereka sepenuhnya. Mungkin di bawahnya terdapat kedai-kedai telefon atau kedai barangan runcit tetapi di atasnya penuh dengan aktiviti haram bermula dari barangan yang di haramkan seperti minuman keras, rokok, cd/dvd hinggalah restoran-restoran myanmar dan perempuan gunting rambut yang di bawa khas dari negara mereka!

Bukan mudah untuk naik melihat aktiviti haram mereka kerana semua pintu masuk dikawal sepenuhnya oleh pengawal myanmar mereka di samping sistem keselamatan dan kamera cctv yang paling canggih!

Saya terpaku seketika di suatu hari di Yangon Myanmar kerana di hadapan sebuah rumah teman saya warga Myanmar terdapat sebuah tanah kosong yang berukuran lebih kurang 4000 kaki persegi dan terletak di tengah-tengah bandar Yangon dan telah di jual kepada seorang warga Myanmar dengan harga USD 5 juta! dan lebih terkejut saya ialah bila saya diberitahu oleh teman saya tersebut bahawa warga Myanmar tersebut mempunyai 40 kedai serbanika Myanmar di Malaysia!

Inilah hakikatnya tentang hondi di Malaysia! hebatkan! Ini baru seorang tapi percayalah bahawa terdapat ratusan orang Myanmar yang bergelar jutawan dengan wang haram ini, tetapi mereka masih bebas dan senang lenang di Malaysia dengan iltizam Malaysia Boleh!

Ini baru HONDI orang Myanmar belum lagi HAWALA orang india dan KIRIMAN UANG orang indon!
Pokoknya di manakah BNM? dimanakah KDN? tidurkah penguatkuasa Dewan Bandaraya? Apakah kita menantikan Malaysia bankrap baru kita bertindak atau kita menantikan rakyat sendiri kebulur tak makan baru kita mengorak langkah?

Saudara YB Zul, pergilah siasat di bandar Kulim, lihatlah berapa kedai serbanika warga asing di sana, pantau lah apa aktiviti mereka? lihatlah di Bukit Mertajam? semuanya ada kedai serbanika ini! kalau orang Melayu buka kedai runcit atau mini market pasti tak sekaya ini kerana mereka tidak buat hondi, kalau buat hondi pun kemana orang nak kirim wang? semua kedai serbanika ini hanyalah topeng yang menutupi segala aktiviti haram mereka sahaja!

Sekian, terima kasih sehingga ketemu lagi.

2 comments:

  1. Ven. Dr Ashin Indaka from Myanmar charged RM400 per who want to be monk at SAMNAK SAMBODHI TAMAN DESA JAYA BUDDHIST TEMPLE...ANYONE GO THERE, MUST CAREFUL...THIS IS MAKE BUDDHIST SHAMEFUL...Buddha is never asks money from his students..A lot people unhappy with that cost...

    Buddhism, a religion over 2,000 years old, focuses on the here and now. Buddhists live in the present, don't worship a creator god and teach basic tenants that are straightforward and practical. If you want to become a monk, you must meditate, learn the teachings of the Buddha and practice the Buddhist religion.
    But Ven. Dr Ashin Indaka make easy or make short cut for who want to be monks, he waited for Chinese New Year and just give yellow robes to devotees and shave head to observe precepts.

    Malaysia Buddhist Association, Kuala Lumpur, Malaysia

    ReplyDelete
  2. thanks for the tips and information..i really appreciate it.. convert money calculator

    ReplyDelete